
Ve stínu monstrózního autosalonu v Šanghaji a v téměř stejném termínu zahájení se konal u nás trochu opomíjený autosalon v nedaleké polské Poznani. Na akci se byl podívat náš redaktor Karel Beránek.
Salon pregnantně naznačil, co zřejmě už velmi brzo čeká také Česko – skutečná invaze automobilů: Made in China. Poznaň totiž tentokrát byla, co do aktuální nabídky čínských automobilů, jejich výkladní skříní pro Východní Evropu, s řadou evropských premiér, což pochopitelně neuniklo naší pozornosti.
Ve znamení dalších čínských značek
Jestliže se u nás zatím úspěšně prodávají z čínských vozů jen modely MG a trochu auta koncernu Dongfeng (DFSK), zatímco další čtveřice značek – BYD, Omoda, Jaecoo a BAIC jen avizovala brzké zahájení prodejů, poznaňský autosalon už signalizoval daleko víc.
K vidění zde byly vozy pro naši část Evropy méně známých značek, jako např. Hongqi, Bestune, Foton, Leapmotor, Mhero a JAC, z nichž se některé už ani netají přípravami vstoupit po polském, také brzo i na český trh.

Který směr bude úspěšnější?
Je celkem jisté, že se na obzoru rýsuje tvrdý střet evropských a neevropských automobilových filozofií, který zřejmě rozhodnou až zákazníci. Zatímco Evropa se v duchu nerealisticky ambiciózních vizí bruselských mocipánů a z nich vyplývajících sebepoškozujících plánů plných omezení, zdražování a zákazů, prezentovala v podstatě očekávanou „normální“ a nepřekvapující produkcí, čínské značky, kterých bylo v Poznani na dvě desítky vytáhly do boje o přízeň zákazníků jiné zbraně na čtyřech kolech.
Dá se proto očekávat, jak mocná ruka trhu – v podobě zákazníků, v kontrastu s regulacemi EU – ukáže, komu pomůže Green Deal a jemu podlézající politici i výrobci k prosperitě nebo k úpadku a zániku. V současnosti se míchají karty a všichni hráči si věří, že to budou právě oni, kdo získají z banku evropského trhu nejvíc. Zda na správnou kartu vsadil např. Jaguar, když se vydal na cestu elektrického luxusu, nebo značky, které jsou s vnucováním ambicí EU opatrnější, se uvidí už brzo.

Kdo z koho?
Svět, ale i Amerika jsou dnes úplně jinde než v dobách, kdy se horlivě schvaloval Green Deal. A mezitím se největší světový producent automobilů – Čína – rozhodl skončit s jejich masivním dovážením, a sám začal chystat velkou expanzi automobilů všude, kam to bude jen trochu možné. A Evropa, konkrétně EU, jí k tomu vytváří už řadu let skvělé podmínky.
Bitva kdo z koho, to sice nebude jednoduchá, ani blesková, ale obvykle vítězí větší a silnější, takže šance těch, které řídí evropská ministerstva komplikací, regulací a energetické drahoty, nejsou do budoucna za daných podmínek příliš lákavé ani moc jisté.
Bohatá, ale někdy dost zvláštní nabídka
Evropské automobily charakterizuje široká paleta hlavně ve vyšších kategoriích, kde se dosahuje vyšších zisků. Proto zde dochází k omezování produkce levnějších modelů. Čínská produkce se naopak zaměřuje ve většině kategorií na cenově zajímavé modely.
Přestože se u nás velmi často píše o čínské mobilitě, jako o veskrze elektrické, nabídka pro Evropu zahrnuje převážně pohon středněobjemovými zážehovými motory, případně kombinovanými s různými hybridními technologiemi. U velkých pikapů a dodávek nechybí v nabídce ani vznětové motory. Přitom čínští výrobci automobilů mají samozřejmě v nabídce i cenově zajímavé elektromobily.
Určitou kuriozitou je např. čínský 5,15 m dlouhý vůz Hongqi H9, který se tváří jako konkurent Maybachu a byl vystavený dokonce ve dvoubarevném provedení s mimořádně luxusním interiérem. Ten je ale poháněný dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 252 k, což je tolik, jako měl před 45ti lety pullman Mercedes-Benz 600, ale H9 má deklarovanou spotřebu 7,1 l/100 km.
Někdy nepochopitelné technické údaje
Určité pochybnosti mohou vyvolávat technická data mnohých čínských automobilů. Pečlivější pozorovatele určitě mohou zarazit údaje o některých čínských modelech, jako např. spotřeba paliva u kompaktního modelu X3, u kterého je výrobcem deklarováno 8,5 l/100 km, což je hodnota, převyšující až o 50 % spotřebu obdobně malých konkurenčních crossoverů.
U stejného modelu s benzinovou patnáctistovkou je také uveden emisní údaj 198 gramů CO2/km, což je hodnota vyšší, než má Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem. A aby toho nebylo málo, tak se výrobce chlubí u jiného 475 cm dlouhého SUV zavazadlovým prostorem o objemu pouhých 350 litrů, ale když jsme se podívali pod páté dveře, zjevil se prostor, jako stodola. Zřejmě si s „popletenými“ technickými údaji čínští výrobci nelámou hlavu.
Na leccos si budeme muset zvyknout
Je velmi pravděpodobné, že druhá polovina letošního roku přinese na českém automobilovém trhu období velkých změn, které ovlivní prodeje některých tradičních značek. Několik velkých čínských automobilek, resp. dovozců čínských vozů určitě přejde od mediálních proklamací k opravdové prodejní ofenzivě. Ta přinese zejména pro české zákazníky novou éru, ve které budou ceny lámat dosavadní pohledy na poměry cena/výkon.
Dá se totiž očekávat i nemalá vzájemná konkurence čínských značek, která se může zákonitě projevit v cenové oblasti a v takovém případě budou noví vítězové, ale také poražení. Lpění na minulých pořádcích a zvyklostech i v tak tradiční komoditě, jakou jsou osobní automobily dostane vážné rány. A to nepůjde jen o osobní auta, ale čínské značky mají nachystané i lehké užitkové modely, stejně jako velká SUV, off-roady a Pick-upy, takže se mají čeští zákazníci na co těšit a prodejci tradičních, zejména mainstreamových značek, čeho obávat.
Karel Beránek, Poznaň

Přidejte odpověď